• Inici
  • Informació
  • Contacte

"Retro-Informātica: El Passat del Futur"

Introduïda: 15-05-2008
La Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) organitza a l'edifici C6 del campus Nord, una exposició d’antiguitats informàtiques. La mostra inclou peces molt diverses relacionades amb el càlcul i amb el processament de dades, a més d’ordinadors antics, i d’un assortiment d’ordinadors i perifèrics conservats pel Laboratori de Càlcul de la FIB.

L’exposició està organitzada en 5 seccions

Els antecedents de la informàtica. Des de l’inici del segle XVII s’han fabricat nombrosos models de màquines de càlcul i calculadores mecàniques. La present secció inclou una àmplia mostra de calculadores mecàniques i electromecàniques de sobretaula, de formes i colors d’acord a la moda de cada moment, fins a les petites sumadores de butxaca o addiators, operables mitjançant un punxó, a l’estil de les actuals PDA.

Totes aquestes màquines responien bàsicament a dos tipus de mecanismes: la roda de dentició variable i el cilindre esglaonat.

L’evolució tecnològica. L’inici de la informàtica com la coneixem avui en dia, el podem situar a l’inici de la dècada del 1940. En aquell temps, els computadors es construïen utilitzant dispositius electromecànics, com els relés, i dispositius electrònics bàsics com les vàlvules termoiòniques, les resistències i els condensadors. Aquesta secció és un recorregut per l’evolució de la informàtica. Es pot admirar com han evolucionat la construcció i fabricació dels circuits electrònics, els ordinadors, els discs durs o els suports d’emmagatzemament d’informació.

Els ordinadors a les empreses. A partir de l’inici dels anys 50, es va començar a fabricar ordinadors en sèrie. Ràpidament aquestes màquines van ser utilitzades a les grans empreses i les administracions. Al nostre país no va ser fins 10 anys més tard que van arribar els primers ordinadors. En aquesta secció es poden admirar dos “minicomputadores” de finals dels 70 i dels 80, amb alguns dels seus perifèrics.

Els microordinadors. Aquesta secció és un recull de les màquines que han marcat successives generacions. D’aquesta manera podem trobar aquells IBM PC que van canviar el panorama de la informàtica personal a mitjans dels anys 80, o els primers ordinadors populars amb Interfície Gràfica D’Usuari (IGU), els Macintosh. També tenim moltes d’aquelles màquines que van iniciar-nos a la programació en BASIC, els Spectrum, Commodore, Amiga, Amstrad, MSX, Oric, i també ordinadors que funcionen amb CP/M, a més de portàtils diversos de més de deu quilos de pes.

L’espai multimèdia. En aquest espai, a més de fer una mirada al passat, es fa un recorregut per les diferents vessants en que la informàtica influeix, avui en dia, en la vida de les persones.

Més informació i visites guiades a la web de l'exposició.

>> http://www.fib.upc.edu/retroinformatica

logo FIB © Facultat d'Informàtica de Barcelona - Contacte - RSS