La FIB presenta el primer Grau en Intel·ligència Artificial de Catalunya

Esteu aquí

El nou grau està impulsat per la UPC amb el suport de la Generalitat de Catalunya i en el marc de l’estratègia Catalonia.AI.

imatge de la presentació grau intel·ligència artificial

El 19 de novembre ha tingut lloc a la Sala d’Actes Manuel Martí Recober de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) la presentació del primer grau oficial en Intel·ligència Artificial (IA) de Catalunya, grau que s’encetarà el curs acadèmic 2021/2022. D’aquesta manera, la UPC esdevé la primera universitat de tot l’Estat a oferir una formació complerta en IA, amb grau, màster i doctorat.

El Grau en Intel·ligència Artificial (GIA) és el resultat d’un conveni signat entre el Departament de Polítiques Digitals, la UPC i la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement, que estableix l’aportació de 600.000 euros per part de Polítiques Digitals (a raó de 200.000 euros anuals del 2021 al 2023) per a la creació i la posada en marxa d’aquest nou grau universitari.

L’acte, emès en directe pel canal de vídeo mediaFIB de YouTube, ha estat presidit pel conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, el rector de la UPC, Francesc Torres, el secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, i el degà de la FIB, Josep Fernandez. La presentació ha començat amb la reproducció del vídeo “Quin impacte tindrà la intel·ligència artificial en la nostra vida quotidiana?”, seguit de la intervenció del degà de la FIB, qui ha donat la benvinguda als assistents i ha fet una introducció als estudis en intel·ligència artificial i la seva història.

Fernandez ha afirmat que “la Facultat d’Informàtica de Barcelona disposa d’un equip humà i una trajectòria que fan que sigui el lloc ideal per iniciar aquest projecte. El Grau en Intel·ligència Artificial completa l’oferta formativa actual formada pel Grau en Enginyeria Informàtica, el Grau en Ciència i Enginyeria de Dades i el Grau en Bioinformàtica, donant resposta a l’ampli ventall d’aplicacions que avui té la informàtica, i a les necessitats d’empreses i institucions”.

La projecció del vídeo “La intel·ligència artificial troba explicacions allà on hi ha dades” ha donat pas a la intervenció del secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, qui ha mostrat el seu recolzament i el del seu Departament d’Empresa i Coneixement a la instauració d’aquest nou grau.

El nou grau s’afegeix al programa de doctorat i al màster oficial específics en IA que ofereix la UPC des del 1985 i 2005, respectivament, el que significa que la universitat es converteix d’aquesta forma en pionera a Catalunya i Europa en la formació especialitzada en l’àmbit TIC.

En aquest sentit ha parlat el conseller Jordi Puigneró, qui ha destacat que “posar en marxa aquest primer grau en intel·ligència artificial de Catalunya és estratègic per al futur desenvolupament del sector tecnològic català i, en conseqüència, per al conjunt de l’economia”. Puigneró també ha recordat que “el sector TIC és actualment el motor més potent de l’economia catalana, sector d’oportunitats i clau per a la reactivació econòmica del país”, i que, a més, “és cabdal continuar apostant per la generació, atracció i retenció de talent digital amb iniciatives com la que presentem avui, per a què aquest talent es tradueixi en els molts llocs de treball que l’economia digital demanda i permeti mantenir i maximitzar el creixement del sector”.

La cloenda de l’acte ha anat a càrrec del rector de la UPC, Francesc Torres, qui ha subratllat l’aposta de futur i el valor transversal que suposa aquest grau. Torres també ha comentat com les tecnologies vinculades a la IA “estan afavorint la detecció de models, pautes de comportament o vacunes” en un context marcat per la pandèmia. Per últim, el rector de la UPC ha fet esment de la celebració enguany del 50è aniversari de la UPC, que té com a lema 'la UPC sense límits', i ha expressat que “apostar per aquesta nova titulació amplia favorablement els nostres límits, ens posiciona a l'avantguarda docent del país i permet apropar-nos més a la resolució de reptes que té ara la societat”.

Més informació als mitjans de comunicació